2009. futamok : Kínában is az immár teljesen legális Brawn GP a favorit |
Kínában is az immár teljesen legális Brawn GP a favorit
Axi (forrás: www.f1hirek.hu) 2009.04.17. 19:03
Kéthétnyi szünet után Kínában csapnak össze a Forma-1-es mezőny tagjai, ahol a 2009-es világbajnokságnak már a harmadik fordulójára kerül sor. Az első két verseny után talán nem rizikós azt állítani, hogy a Brawn GP számít a favoritnak Sanghajban, az viszont talány, hogy ki lepheti meg a bajnokságot vezető gárdát.
Népesség tekintetében Sanghaj Kína legnagyobb városának számít, hiszen több mint húszmillió ember él a metropoliszban, amely világviszonylatban is a legnagyobbak közé tartozik. A város az ország keleti partján, a Jangce deltatorkolatánál fekszik, míg az F1-es pálya néhány kilométerre található Sanghaj mellett.
A kínai futam előtt sorsdöntő tárgyalás zajlott Párizsban
A hatodik kínai versenyhétvége előtt azonban a "politika" került előtérbe, a Forma-1-ben érintettek figyelme ugyanis Párizsra szegeződött, ahol szerdán a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Fellebbviteli Bírósága ülésezett.
|
A toyotások végig tudták, hogy szabályos az autójuk |
Az ítészek három csapat, a Brawn GP, a WilliamsToyota által használt diffúzor szabályosságáról tárgyaltak, és ahogyan arra számítani lehetett, a bíróság is szabályosnak mondta ki a Ferrari, a BMW Sauber, a RenaultRed Bull Racing által is vitatott elemeket. Korábban ugyanis az FIA elnöke, Max Mosley és a Forma-1 állandó versenyigazgatója, a szövetség technikai delegáltja, Charlie Whiting szerint is az előírásoknak megfelelően jártak el a csapatok.
A bíróság döntése egyben azt is jelenti, hogy a három, a szabályokban rejlő kiskapukat kihasználó alakulatok megtarthatják első két futamon elért eredményeiket, így a Brawn GP Ausztráliában és Malajziában szerzett győzelme most már ténylegesen is hivatalosnak tekinthető. A döntést követően remélhetőleg azonban már ismét a sanghaji pályán történő eseményeken lesz a hangsúly.
Az előző évvel ellentétben a futam nem a versenynaptár végére került, így talán még sokakban élnek a tavaly őszi események. 2008-ban Lewis Hamilton lehengerlő győzelmet aratott Sanghajban a McLaren-Mercedesszel, lehetőséget sem adva közvetlen üldözőinek arra, hogy akár egy pillanatra is megszorongassák. A győzelem révén a brit egy lépéssel közelebb került az egyéni világbajnoki címhez, és bár Fernando Alonso és Heikki Kovalainen látványos csatájával indult a futam, ennek ellenére a tavalyi kínai verseny kissé talán unalmasnak bizonyult. Idén valószínűleg a McLaren-Mercedes nem tud beleszólni a futamgyőzelemért folyó küzdelembe, hiszen az MP4-24-es nem sorolható a mezőny legversenyképesebb négykerekűi közé. Arra sincs ugyanakkor túl nagy esély, hogy a ferrarisok, akik dobogóra állhattak legutóbb Sanghajban, megismételjék ezt az eredményt, az abszolút favoritnak jelen pillanatban ugyanis a Brawn GP-sek számítanak.
Ross Brawn alakulatát a Toyota és a Williams szorongathatja meg leginkább, illetve rajtuk kívül a Red Bull Racingre és a BMW Sauberre kell majd különösen is odafigyelni, legalábbis az előző két futamon mutatott forma alapján. Természetesen ugyanakkor nem szabad leírni a Ferrarit, a McLarent és a Renault-t sem, hiszen mindhárom gárda javításra készül Sanghajban.
Eső nem, erős szél viszont akadályozhatja a csapatokat
Kínában tehát az év első felében rendezik a futamot, ami először fordul elő azóta, hogy az ország nagydíja szerepel a programban. A hét eleji előrejelzések alapján nem várható csapadék a sanghaji pálya térségében, eső legfeljebb szombat vagy vasárnap éjjel eshet az előzetes számítások alapján. A meteorológusok szerint hűvösnek ígérkezik az idő, a hétvégén 18-21 Celsius fok körül alakulhat a levegő hőmérséklete, a verseny idejére azonban részben napos idő várható.
és a és a
|
Kínában kevés az esély esőre |
A mérnökök számára a szél okozhatja a legnagyobb fejtörést ezen a hétvégén, az autó ideális stabilitását ugyanis nehéz lesz erős szélben megtalálni. Utóbbi ugyanakkor, különösen keményebb fékezés közben lesz rendkívül fontos Alonso szerint, hiszen a versenyzőknek gyakran kell egyszerre elfordulniuk, fékezniük, illetve kigyorsítaniuk például az egyes, vagy a nyolcas kanyarban.
A kínai aszfaltcsík (is) a Forma-1 közkedvelt tervezőjének, Hermann Tilkének keze munkáját dicséri, aki közel 5,5 kilométer (5451méter) hosszúra tervezte a pályát. A 16 kanyarból álló ringen az egyre szűkülő kanyarok mellett két hosszú egyenes is található, de a szintkülönbségek miatt is számos kihívást tartogat a Sanghaj International, amelyen több remek előzési pont is segíti a versenyzőket. A versenynaptárban helyet kapó helyszínek közül Sanghajban találhatók a leglenyűgözőbb létesítmények, és ahogyan Tilke munkáiban már megszokhattuk, lassú ás gyors kanyarok váltakoznak rajta, de megtalálható rajta az az egyenes is, amelyet egy szűk hajtűkanyar követ. Ezt tartják egyébként az aszfaltcsík legjobb előzési pontjának is. Ezen a helyszínen talán az eddigieknél jobban lesz érzékelhető a KERS-t (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) használók és a rendszert nem bevetők közötti különbség, a pálya adottságai alapján úgy tűnik, hogy szerkezetet aktiválók komoly előnyre tehetnek szert.
|
Módosult a bokszutca bejárata |
A szervezőknek nem sok idejük volt arra, hogy elvégezzék mindazokat a változtatásokat, amelyeket az előző évi futam után kértek tőlük, ennek ellenére a pálya több ponton is módosult. Így a tízes kanyar kijáratánál található műfüvet teljesen kicserélték, míg a pálya szélére felfestett fehér csík az előző évihez képest dupla szélességű. Jelentős változás az is, hogy a bokszutca bejáratát kiszélesítették közvetlenül maga a bokszutca területe előtt. Mindezek mellett a pálya két szakaszát, az egyes, kettes és hármas, illetve a tízes, tizenegyes és tizenkettes kanyarok által lefedett területet csigáknak nevezték el, míg egy újabb változás az előző évekhez képest az, hogy az FIA biztonsági kerítéseinek hossza eléri a 9350 métert.
A Bridgestone szerint nem lesz gond a szuperlágy gumikkal
A Forma-1 egyedüli gumiszállítója, a Bridgestone ugyanazokat a keverékeket viszi Sanghajba, mint amiket Ausztráliába is szállított, vagyis a Melbourne-ben rendkívüli mértékben kopó szuperlágy, illetve a közepes keveréket. A fékekkel ellentétben a gumik kemény terhelést kapnak Kínában, és a Bridgestone-nál arra számítanak, hogy különösen bal első abroncsok szemcsésednek majd, a kettes és a döntött tizenhármas kanyarok miatt. A japán gyárnál Sanghajban kevesebb problémára számítanak a lágyabb keverékű abroncsokkal, és úgy vélik, hogy sok múlhat majd azon, hogy a pilóták hogyan állítják be autóikat, ám az nyilvánvalóan sokkal könnyebben megy majd, mivel két forduló után sokkal a versenyzők már sokkal jobban értik versenygépeiket. De a Bridgestone érvei között szerepelt az is, hogy mivel az ausztrállal ellentétben a kínai egy állandó versenypálya, így annak felülete is sokkal jobb.
|
Sanghajban általában közepes beállításra van szükség a két hosszú egyenes, illetve a kanyargós és technikás részek miatt. Az abroncsok fokozott terhelést kapnak az egyes és kettes kanyarban is, amelyek 270 fokos szöget zárnak be, és sokszor hasonlítják az isztambuli aszfaltcsík nyolcas ívéhez.
Alonso szerint egyébként a pálya két legmókásabb kanyarja a hetes és a nyolcas, a spanyolnak ugyanis az a véleménye, hogy ebben a két pontban derül fény leginkább az autó valós teljesítményére, mivel ezeket az íveket hatodik fokozatban veszik be a pilóták, és nagyon tapad a két kanyar. A nyolcas egyenesen a kilencesre vezet rá, itt pedig nagyon precíznek kell lenni, mivel ebben a kanyarban rengeteg időt lehet veszíteni, illetve nyerni.
Továbbra is Button győzelmével lehet a legkevesebb pénzt keresni
Versenyek előtti összeállításunkból nem hiányozhatnak a fogadóirodák véleményei sem, és az általunk megnézett bukmékerek egyikénél sem tapasztaltunk tulajdonképpen nagy meglepetést. A fogadóirodák ugyanis a Brawn GP pilótáinak győzelme esetén fizetnek a legkevesebbet, Jenson Button és Rubens Barrichello közül utóbbi elsőség ér többet valamivel. A bukmékereknél előkelő helyen szerepel a Red Bull RacingSebastian Vettel, de rajta kívül a Ferrari versenyzőpárosa, Alonso, a BMW-s Robert Kubica, illetve a Toyota pilótái osztoznak ilyen-olyan variációban a Brawn GP-sek mögötti helyeken, de egy-két helyen Hamilton is előrébb sorolják.
pilótája,
|
Button a legesélyesebb |
A fogadóirodáknál általában a Force India valamely pilótájának győzelme esetén lehetne meggazdagodni, de nem sokkal tartják többre a Toro Rossósokat sem, illetve Alonso csapattársa, Nelsinho Piquet elsőségét sem tartják túlságosan valószínűnek.
S hogy mennyire lesz igazuk a bukmékereknek, arra már csak néhány napot kell várni, a Kínai Nagydíj programja itteni idő szerint pénteken hajnali négykor veszi kezdetét az első szabadedzéssel, az időmérőre szombaton itteni idő szerint reggel nyolckor kerül sor. A vasárnapi futam pedig valóban barátságos időben rajtol, hiszen itteni idő szerint délelőtt kilenc órakor lehet majd megtekinteni a versenyt.
|