Bahrein a pilóta szemével - Timo Glock rovata
Axi (forrá: www.f1hirek.hu) 2009.04.25. 18:59
A Toyota versenyzője, Timo Glock ezúttal a Bahreini Nagydíjnak otthont adó szahíri aszfaltcsíkot mutatja be kanyarról kanyarra. A német szerint Bahreinben a szél és a homok okozhatja a legfőbb problémát, ám hozzátette, ezen a pályán legalább nem fizet túl nagy árat az, aki hibázik.
A Bahreini Nagydíj különleges. A helyiek mindenkit meleg fogadtatásban részesítenek és a pálya egyedülálló. Sok a bukótér, ezért a határig nyomhatod, és még akkor is visszatérhetsz az aszfaltcsíkra, ha hibázol, hacsak mindezt nem a hetes kanyarnál teszed és ott neki nem mész a védőkorlátnak úgy, mint Lewis Hamilton tavaly a teszten.
Az autó beállítása a gyors egyenesek, és a lassú kanyarokban való tapadása miatt kompromisszumot kíván. A kör elején egyenesek és hajtűkanyarok vannak, ezért olyan szintű leszorítóerőt akarsz az egyenesekben, mint Monzában, a kanyarokban pedig olyat, mint amilyet Monacóban használunk, érzékeny aerodinamikai egyensúlyt kell találni. Általában jó versenyeink vannak Bahreinben. Nem arról van szó, hogy a pilótáknak más lenne a hozzáállásuk, hogy kockáztatnak ezen a pályán, de az óriási bukóterek előzésre buzdítanak minket. Ha elfékezed magas, akkor is visszatérhetsz a pályára jelentősebb időveszteség nélkül.
A Toyota februárban két hetet tesztelt ezen a pályán, és változó időjárási körülményeket tapasztaltunk. A szél minden irányból fújt, és elvesztettünk egy pár napot a homokvihar miatt, ezért megtanultuk, hogyan optimalizáljuk a TF109-est minden változékony körülményben. Ennek segítenie kellene nekünk a versenyen, de ha az időjárás nyugodt és nem változik, akkor a többi csapatnak nem tarthat sokáig, míg utolérnek.
Forró időre számíthatunk Bahreinben, de itt nem annyira megerőltető, mint Malajziában, ahol a páratartalom kiszívja az ember testéből az energiát. A pilóták számára az egyik legnagyobb kérdés a homok, amit befúj a szél a pályára. Emiatt az aszfalt a hétvége elején nagyon csúszós, ezért várni kell arra, hogy felgumizódjon a pénteki szabadedzés alatt, még mielőtt változtatnánk az autó beállításán.
Körről körre Timo Glockkal
1-es kanyar: Második fokozat, 64 km per órás sebesség
"Itt rátapadsz a fékekre a 100 méteres táblánál. Ha a szél hátulról fúj, a fékezés még trükkösebb, mert az autó veszít a stabilitásából. Ez egy jó előzési pont."
2-es kanyar: Harmadik fokozat, 98 km per órás sebesség
"Itt keményen gyorsítasz ki, és az autó egy kicsit könnyűvé válik. Nagyon egyenletesen kell kormányoznod, és könnyen a kijáratnál található rázókövön találhatod magad."
3-as kanyar: Ötödik fokozat, 140 km per órás sebesség
"Ez a kanyar nem éles, de a pálya összeszűkül a kijáratnál és van egy nagy hepehupa az aszfaltban, ezért az autó elég bizonytalan lehet. Itt egy kis túlkormányzottságra számíthatsz."
5-ös és 6-os kanyarok: Negyedik fokozat, 140 km per órás sebesség
"A pilóták számára a pályának ez a része nem sok kihívást tartogat, de azért nagyon élvezetes, mert valóban szép a vonala. Nagyon gyors is, és az autó itt sok tapadást generál."
8-as kanyar: Második fokozat, 50 km per órás sebesség
"Itt könnyű hibázni. Lejtőn közelíted meg, és az autó nagyon le van terhelve, ezért a jobb első kerék belseje könnyen blokkolhat. A kijárat érzékeny a szélirányra, ha hátulról fúj, akkor túlkormányzottá válhat az autó."
12-es kanyar: Harmadik fokozat, 106 km per órás sebesség
"Az utolsó kanyar, amely a hosszú célegyenesre vezet. Fontos, hogy itt ne hibázzon az ember. A pálya a csúcspontnál összeszűkül, ezért elővigyázatosnak kell lenned, nehogy túlságosan agresszív légy, és megzavard az autó egyensúlyát."
|