Törökország : + Ez nem pünkösdi királyság: Massa ismét nyert |
+ Ez nem pünkösdi királyság: Massa ismét nyert
Axi (forrás: www.f1hirek.hu) 2008.05.11. 17:40
Felipe Massa nyerte a Török Nagydíjat, ami az előzmények ismeretében nem meglepő, a brazil a pole pozícióból indulva immáron harmadik egymást követő évben nyert Isztambulban. A Ferrari kettős győzelmét ezúttal Lewis Hamilton hiúsította meg, aki háromkiállásos taktikájával a hajrában megelőzte Kimi Räikkönent.
A rajt alaposan összekuszálta az élmezőnyt. Massa az első helyről meg tudott lógni üldözői elől, de mögötte igencsak megváltozott a sorrend. Heikki Kovalainen beragadt, a mclarenes így kissé feltartotta honfitársát, a mögüle induló Räikkönent, míg a célegyenes végén külső íven Hamilton és Kubica is elment a finn duó mellett. Räikkönen még rosszabbul járt, hiszen Alonso is megelőzte őt. A rajt után tehát Massa, Hamilton, Kubica, Kovalainen, Alonso, Räikkönen, Webber, Heidfeld sorrendben haladtak a pilóták.
Illetve csak haladtak volna, mivel a hátsó régiókban Giancarlo Fisichella valósággal átmászott Nakadzsima Kazuki Williamsén. A hajmeresztő balesetben harcképtelenné váló Force India a bukótérben állt meg, a japán azonban még el tudott araszolni a bokszba. A biztonsági autót azonban pályára küldték.
|
Fisichella megmászta Nakadzsimát |
Két kör után újra Massa vezette a mezőnyt, nem a megkülönböztető jelzést használó Mercedes. Räikkönen a papírformának megfelelően különösebb nehézség nélkül húzott el Alonso mellett, a Renault jelenleg nincs egy súlycsoportban a Ferrarival. A finn rögtön ezután újabb pozíciót nyert, bár erről már nem ő tehetett, Heikki Kovalainen ugyanis meglepő módon meglátogatta szerelőit, és kereket cserélt.
Ezzel a két hete Spanyolországban csúnya balesetet szenvedő Kovalainen természetesen a mezőny végére került, így őt már ekkor kiírhattuk a dobogóra esélyesek közül, pedig pályafutása legjobb kvalifikációja után a 2. rajtkockából indulhatott...
Az élen a sorrend nem változott, valójában mindenki felvette az előtte haladó tempóját, de előzni senki sem tudott. Elsőként Alonso érkezett kerékcserére, így világossá vált, hogy az ő Renault-ja volt a legkönnyebb. Nem sokkal több üzemanyag maradt Hamilton autójában sem a tegnapi időmérő után, mivel a brit egy körrel később, a tizenhatodikban szintén belátogatott a bokszba. A két Ferrari sem sokat késlekedett, Massa megőrizte vezető helyét, Räikkönen pedig fellépett a 3. helyre, tehát letudta Kubicát.
Hamilton autójába kevesebb üzemanyag került, mint az előtte haladó Massáéba, a brit pedig élt is az így keletkező erőfölényével, és ellentmondást nem tűrően az első kínálkozó alkalommal megelőzte Massát. Az ekkor is egyértelmű volt, hogy a két éllovas más taktikán van, Hamilton az előnye növelésére törekedett a könnyebb autóval, Massa pedig a nehezebb járgánnyal próbálta tartani magát. Utóbbi terve azonban nem igazán sikerült, körönként 1 másodperceket kapott Hamiltontól.
A mclarenes pilóta bő 8 másodperces előnnyel, 26 körrel a leintés előtt érkezett 2. szervizelésére. Mivel Hamilton eddig csak kemény gumit használt, és ezúttal is ezt a keveréket kapta, egyértelmű volt, hogy még egyszer ki kell majd jönnie, vagyis 3 kiállásos taktikán van. Ez izgalmas hajrát vetített előre.
A mezőny második felében Kovalainen felzárkózása élményszámba ment, a finn McLarenje gyorsaságát maximálisan kihasználva, remek manőverekkel lépegetett egyre feljebb. Egészen addig, míg ezen a vasárnap délutánon eddig indiszponáltnak tűnő, ám Jenson Buttont például nagyszerűen megelőző Nelsinho Piquet mögé meg nem érkezett, a fiatal brazil ugyanis remekül tartotta pozícióját, kár, hogy a csata a 11. helyért zajlott.
18 körrel a futam vége előtt Massa érkezett utolsó kerékcseréjére, a brazillal egy időben Kubica is átesett ugyanezen a folyamaton, előbbi kemény, utóbbi lágy gumival folytatta. Kimi Räikkönen az élről állt ki szervizre, 15 körrel a leintés előtt.
Az élmezőnyben autózók közül ezután már csak Hamilton kerékcseréje volt hátra. Az utolsó etapnak a Hamilton, Massa, Räikkönen sorrendben vágott neki az élmezőny. Már csak az volt a kérdés, hogy a villámgyors Hamilton az utolsó tankolás után meg tudja-e verni Räikkönent, ugyanis Massa érinthetetlennek tűnt.
Kovalainen elől végül Piquet a bokszba menekült, a finn ezt követően Coulthardot és Rosberget is megelőzte, így már a 8. helyen autózott. A látványos autózás azonban hiábavalónak bizonyult, ugyanis Heikki 7 körrel a leintés előtt még egyszer meglátogatta szerelőit.
Lewis Hamilton az utolsó kiállást követően végül elérte célját, és legalább az egyik Ferrarit, Kimi Räikkönent megelőzte, ezzel meghiúsította a vörösök újabb kettős győzelmét. A vb-címvédő a hajrában mindent megtett, hogy utolérje a McLarent, de már nem maradt erre elég ideje.
Massa első helye nem forgott veszélyben, az Isztambulban most már végérvényesen egyeduralkodónak számító brazil 3,7 másodperces előnnyel elsőként haladt át a célvonalon, megszerezve ezzel idei második, Törökországban összességében 3. futamgyőzelmét. A díjátadó ceremóniára Hamilton és Räikkönen volt még hivatalos.
Az értékes pontokkal fizető 4-5. helyet Kubica és Heidfeld szerezte meg. A két BMW Sauber mögött a Renault klasszisa, Fernando Alonso ért célba. A spanyol érdemeit tovább növeli, hogy rutintalan csapattársa, Nelsinho Piquet csak a 15. lett...
A hetedik helyen idén már harmadszor Mark Webber ért célba Isztambulban, az utolsó pontocska pedig Nico Rosbergé lett.
A Török Nagydíj végeredményének köszönhetően a vb-pontverseny is élesebb lett. Továbbra is Räikkönen vezet, de előnye 7 pontra olvadt az egyaránt 28 pontos Massa és Hamilton előtt. A konstruktőrök közt a Ferrari megerősítette vezető helyét, és a BMW is leszakította magáról egy kicsit a McLarent.
Török Nagydíj
2008. május 11. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
1ó26:49.451 |
10 pont |
2. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 3.779 |
8 pont |
3. |
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
+ 4.271 |
6 pont |
4. |
|
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
+ 21.945 |
5 pont |
5. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 38.741 |
4 pont |
6. |
|
Fernando Alonso
[Renault] |
+ 53.724 |
3 pont |
7. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 1:04.229 |
2 pont |
8. |
|
Nico Rosberg
[Williams] |
+ 1:11.406 |
1 pont |
9. |
|
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
+ 1:15.270 |
|
10. |
|
Jarno Trulli
[Toyota] |
+ 1:16.344 |
|
11. |
|
Jenson Button
[Honda] |
+ 1 kör |
|
12. |
|
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+ 1 kör |
|
13. |
|
Timo Glock
[Toyota] |
+ 1 kör |
|
14. |
|
Rubens Barrichello
[Honda] |
+ 1 kör |
|
15. |
|
Nelsinho Piquet
[Renault] |
+ 1 kör |
|
16. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 1 kör |
|
17. |
|
Sebastian Vettel
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
1:26.506 (20. kör) |
|
Kiesők |
18. |
|
Sébastien Bourdais
[Toro Rosso] |
24. kör |
|
19. |
|
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
1. kör |
|
20. |
|
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
1. kör |
|
|