Monaco : + Hamilton nyerte az esős-száraz monacói ámokfutást |
+ Hamilton nyerte az esős-száraz monacói ámokfutást
Axi (forrás: www.f1hirek.hu) 2008.05.25. 16:24
Esőben kezdődött, napsütésben ért véget az 55. Forma-1-es Monacói Nagydíj. Elsőként Lewis Hamiltont intették le, aki - Kimi Räikkönen hibájának is köszönhetően - összetettben is átvette a vezetést. Robert Kubica és Felipe Massa bonthatott pezsgőt Hamilton társaságában.
12 éve, 1996-ban fordult elő utoljára, hogy esős futamot rendeztek Monacóban. Akkor őrült verseny kerekedett, heten értek célba, és a 14. helyről induló Olivier Panis nyert.
Ezúttal is hasonló körülmények voltak kialakulóban, a verseny előtt szinte egész délelőtt esett, így a rajtra is vizes pályán került sor.
A rajtprocedúrát Heikki Kovalainen viszont kihagyta, a mclarenes ugyanis már a felvezető körre sem tudott elindulni, így a bokszutca végéről vághatott neki a 78 körnek.
A pilóták többsége intermediate gumikkal (átmenet a száraz és eső pályára való abroncsok közt), mint később kiderült, egyedül Nelsinho Piquet tetette fel az extrém esőgumikat.
Monacóban a rajt utáni első kanyar, a Saint Devote kritikus szokott lenni, ám most nagyon óvatos volt a mezőny, így nagyobb probléma nélkül eljöttek a rajtrácsról. Hamilton megelőzte Räikkönent, kicsit hátrébb pedig Alonso is előrébb lépett egy helyet Rosberg kárára.
A williamses német nem sokakkal később a régi Loewes (ma már Grand Hotel) kanyarban hátulról nekiütközött Alonsónak, és megsérült az első légterelője. Rosberg azonban így is megtett néhány kört, mielőtt kihajtott volna az elemcserére.
Közben az eső egyre hevesebben esett, több koccanás is történt a mezőnyben, Button és Glock is új első szárnyra szorult.
Az egyre vizesebb aszfalton egymást érték a vezetői hibák. A 6. körben Lewis Hamilton, majd 2 fordulóval később Fernando Alonso is falnak csapta autóját, mindketten megúszták egy jobb hátsó defekttel.
A spanyol azonban már csak akkor tudott behajtani a bokszba, amikor annak bejáratában piros volt a lámpa. Ugyanis a biztonsági autót pályára küldték. A kaszinónál ugyanis ugyanazon a ponton előbb David Coulthard, majd Sébastien Bourdais is a korlátnak csapta az autót, számukra véget ért a futam.
A 12. körben Kimi Räikkönen hajtott be a bokszba, de nem tervezett kiállás volt ez. A finn szerelői a rajt előtt 3 perccel még az autó körül ügyködtek, ami szabálytalan, ezért bokszáthajtásos büntetés lett a "jutalom". A világbajnok a 4. helyre, Hamilton mögé tért vissza.
A 13. körben ismét a Grand Hotelnél lévő kanyar került középpontba, és Fernando Alonso ismét főszerepet kapott. Ezúttal ő rontott, belecsúszott az előtte haladó, az intermediate gumikon lényegesen lassabb Nick Heidfeld BMW-jébe. A mögöttük érkező autóknak így szinte meg kellett állniuk, de a safety carra nem volt szükség, hiszen mindenki folytatni tudta a versenyt. Alonso új első szárnyat vételezett, de Nakadzsima Kazuki is hasonló műveletre kényszerült, a torlaszban Kovalainen leütötte a fontos alkatrészt.
Az élen Felipe Massa remek tempót diktált, de a 15. körben elfékezte magát a Sainte Devote-ban, de vissza tudott állni, ám az első hely Robert Kubicáé lett.
Az eső a 10. körtől kezdve fokozatosan alábbhagyott, de a pálya egyes részein továbbra is érkezett az utánpótlás fentről, így totális felszáradásról egyelőre nem beszélhettünk.
A 26. körben Kimi Räikkönen is rontott a Sainte Devote-ban, de ő nem volt annyira szerencsés, mint csapattársa. A finn első szárnya megsérült, de akkora előnye volt, hogy a nem éppen zökkenőmentes csere után is "csak" a 6. helyre esett vissza.
Az élen álló Kubica a 25. körben állt ki kereket cserélni, a mögötte haladó Massa viszont jóval tovább kinn maradt a pályán, így a brazil a kerékcseréje után vissza tudott állni a lengyel elé.
A vezetést Hamilton vette át, aki ugye még a futam elején állt ki, kényszerű okokból, de akkor vételezett annyi üzemanyagot is, hogy azzal sokáig tarthatta első helyét.
A verseny egyik legnagyobb meglepetését Adrian Sutil szolgáltatta, a német a Force Indiával az 5. helyen autózott hosszú körökön keresztül, szemmel láthatóan a fiatal tehetség élvezte a vizes körülményeket. Csapattársa, a 200. futamán elrajtoló Giancarlo Fisichella viszont nem volt ennyire szerencsés, műszaki probléma miatt a bokszban fejezte be a futamot a 39. körben.
A 40. kör környékére újabb esőt jósoltak a meteorológusok, ennek ellenére akik ebben a szakaszban álltak ki kereket cserélni, mindannyian száraz aszfaltra való abroncsot vételeztek, hiszen az ideális ív többnyire száraz volt. A bordázott gumik azonban nehezen melegedtek fel ilyen körülmények közt. Nelsinho Piquet nem is boldogult velük, kicsúszott, és fel kellett adnia, mivel lekoccolta a korlátot.
25 körrel a vége előtt szinte egyszerre érkezett Kubica, Sutil és az élről Hamilton is. Mindannyian száraz gumival álltak vissza, és mindhárman a korábbi pozíciójukat foglalták el, a mezőny annyira szétszakadozott.
Az élmezőnyből a Ferrarik halogatták a legtovább az utolsó szervizelést. Massa számára ez pozícióveszteséget jelentett, Kubica ugyanis átvette tőle a 2. helyet. Ugyanígy járt Kimi Räikkönen is, a finnt Sutil előzte be, de a ferraris közvetlenül Mark Webber elé jött vissza. Kettejük közt éles csata alakult ki, amelyben a hideg gumik miatt a vb-címvédő volt hátrányban. Webber azonban ezt nem tudta kihasználni.
A leggyorsabb köröket ekkor Heikki Kovalainen, ám a finn ezzel nem ment semmire, ugyanis csak a 11. hely környéké száguldott.
17 körrel a vége előtt Nico Rosberg csúnyán összetörte az autóját. A németnek nem esett baja, de az uszoda környéke tele lett roncsdarabokkal. A biztonsági autó összerázta a mezőnyt, ami azt eredményezte, hogy a hajrában valósággal új verseny kezdődhetett.
A biztonsági autó kiállása után már csak bő 11 perc marad hátra, hiszen a versenyzők a 78 kört már nem tudták volna megtenni, mivel átlépték volna a 2 órás időkorlátot.
A leintésig azonban még történt említésre méltó esemény. Kimi Räikkönen túl nagy optimizmussal szerette volna megelőzni a 4. helyen autózó Adrian Sutilt, de az alagút végén elvesztette uralmát autója felett, és hátulról eltrafálta a Force Indiát. Mindketten a bokszba hajtottak, de az esetben vétlen Sutil nem tudta folytatni, Räikkönen viszont új orrkúppal visszaállhatott, ám a pontszerzésre már nem volt esélye.
A két óra elteltével Lewis Hamilton állt az élen, tehát ő nyerte az idei Monacói Nagydíjat. A McLaren pilótája ezzel összetettben is átvette a vezetést.
További részletek és eredmények hamarosan!
Monacói Nagydíj
2008. május 25. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
2ó00:42.272 |
10 pont |
2. |
|
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
+ 3.069 |
8 pont |
3. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 4.811 |
6 pont |
4. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 19.264 |
5 pont |
5. |
|
Sebastian Vettel
[Toro Rosso] |
+ 24.657 |
4 pont |
6. |
|
Rubens Barrichello
[Honda] |
+ 28.408 |
3 pont |
7. |
|
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
+ 30.180 |
2 pont |
8. |
|
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+ 33.191 |
1 pont |
9. |
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
+ 33.793 |
|
10. |
|
Fernando Alonso
[Renault] |
+ 1 kör |
|
11. |
|
Jenson Button
[Honda] |
+ 1 kör |
|
12. |
|
Timo Glock
[Toyota] |
+ 1 kör |
|
13. |
|
Jarno Trulli
[Toyota] |
+ 1 kör |
|
14. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 4 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
1:16.689 (74. kör) |
|
Kiesők |
15. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
69. kör |
|
16. |
|
Nico Rosberg
[Williams] |
60. kör |
|
17. |
|
Nelsinho Piquet
[Renault] |
48. kör |
|
18. |
|
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
39. kör |
|
19. |
|
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
15. kör |
|
20. |
|
Sébastien Bourdais
[Toro Rosso] |
15. kör |
|
|